Tussendoortjes

De meest gestelde vraag aan een voedingsdeskundige is: wat voor gezonde tussendoortjes kunnen mijn kinderen en ik eten?

Ik vind dit altijd een bijzónder interessante discussie. Vooral bij de kinderen. Onze draakjes zitten op een “gezonde school”, wat betekent dat het elke dag “fruitdag” is en dat de traktaties ook gezond moeten zijn. En man, dit levert grote heisa op, op school, onder ouders en iedereen met kinderen, zo lijkt het. Deze gezonde school had met dit beleid bij ons een streepje voor bij het selecteren van een school.Ik vind het heerlijk dat ze elke dag alvast 1x fruit hebben gegeten. En het zorgt ook voor minste “jaloezie” tussen kinderen. Mijn kinderen komen hooguit thuis met “ik wil ook eens aardbeien mee i.p.v. appel”. Tuurlijk schat doen we! In plaats van: ik wil ook een roze koek mee mama want Pietje heeft dat ook!!Ooit zei eens iemand tegen mij: ik ga mijn kind echt geen appel en water meegeven naar school, dat vind ik echt zielig! Ik sla echt steil achterover hiervan. Hoe kun je het nou zielig vinden om je kind goede voedingstoffen te geven? Mijn kinderen weten niet beter en ik hoor ze echt nooit klagen!De gezonde traktaties zijn ook wel een dingetje. Dezelfde argumenten hoor ik: is toch zielig als ze geen chips of cake mogen trakteren? Nee hoor, helemaal niet, ze zijn niet anders gewend. Met deze enorme klassen van tegenwoordig is er gemiddeld elke week wel een traktatie. Maar ja, wat is gezond en wat is ongezond? Popcorn valt onder gezond; maar is dat eigenlijk wel zo? Fruitspiesjes met worstjes en kaas…is dat dan gezond? Het mooie hiervan vind ik, dat ik met de kinderen in gesprek kan hierover en ze bewust kan maken van voeding en wat het met je doet. 

Vraagje: waarom eten we eigenlijk tussendoortjes? Omdat we anders honger krijgen (of trek, als je vindt dat we geen honger kunnen hebben in ons land 😉). Onder voedingsdeskundige is er veel verschil van mening of je überhaupt tussendoortjes zou moeten eten. Sommigen zeggen van niet. Hou het hij drie volledige maaltijden. In het kader van in de oertijd aten mensen ook niet op gezette tijden. Sommige zeggen eet 5-6 keer per dag. Dit om je bloedsuikerspiegel op peil te houden. En dat is eigenlijk waar het continu om gaat, je bloedsuikerspiegel op peil houden. En of je dat doet met 3 of 7x eten, maakt eigenlijk niet uit. Afhankelijk van wat je eet. 

Ik zelf eet vooral op werkdagen tussendoortjes omdat ik er dan echt behoefte aan heb. Thuis veel minder. Ik ontbijt later, mijn maaltijden zijn iets groter.Belangrijk bij tussendoortjes is dus ook dat ze verzadigen en dat ze “langzaam” zijn. Dat je er echt even op vooruit kan. Dus voorkom een suikerpiek waardoor je een uur later alweer honger (of trek) hebt. Wij willen natuurlijk het liefst een lekker makkelijk tussendoortje. Iets wat makkelijk in je tas te stoppen is en makkelijk te pakken is. Want tijd nemen ervoor om het klaar te maken en/of om het op te eten, hebben we eigenlijk geen zin in. Zonde, regel nummer 1, neem er de tijd voor, sta even stil, eet met aandacht. Helaas zitten heel veel makkelijke tussendoortje boordevol met suikers. Even een piek, maar weinig verzadiging. Meer vulling dan voeding…Daarom maak ik wel altijd mijn eigen tussendoortjes. Ik maak verschillende soorten bananenbrood met of zonder noten, met of zonder rozijnen, met of zonder ander fruit erdoor. De keuze is reuze! Ik maak er vaak 2 tegelijkertijd, snijd ze in plakken, vries ze per plak in (in een plastic zakje…daar heb ik nog geen duurzamer alternatief voor) en trek elke werkdag één uit de vriezer voordat ik in de auto stap.

Bananenbrood

Mijn favoriete bananenbrood:
Ik eet vandaag: Biologische amandelcake met banaan & citroen
Link naar recept van Albert Heijn: klik hier
En je kan natuurlijk variëren met het meel wat je gebruikt. Ik maak hem vaak met 100 gram havermout en 100 gram amandelmeel 😋


 Fruit is altijd een goed idee als tussendoortje. En eet hier een stuk of 6-8 rauwe noten bij en de opname vertraagt waardoor je langer verzadigd bent. Groenten zijn ook altijd een goed idee. Tomaatjes, paprika, worteltjes, komkommer, radijsjes etc. Handig voor onderweg. En als je wat meer tijd hebt, kun je ze dippen in een gezond sausje, of humus ofzo. Ook weer lekker voedend én vullend.Als je wat meer tijd hebt: kook een eitje. Eet deze uit het vuistje of doe hem op een cracker of rijstwafel.Lepel een halve avocado uit, of smeer hem uit over crackers of rijstwafels. 

Kan je dan nooit iets kant en klaars eten tussendoor? Tuurlijk wel! Maar let goed op wat je koopt! Bij uitzondering pak ik wel eens een “reeppie” van NAKD. Zonder toegevoegde shizzle, alleen maar noten en dadels of rozijnen. Een enkele notenreep met honing (van zonnatura bijvoorbeeld) wil ik bij uitzondering ook wel eens pakken. Een handje rauwe noten is ook altijd een goede. Maar zorg ervoor dat je het houdt bij een klein handje (ong. 25 gram). Noten zijn super gezond, maar ook super calorierijk. Eventueel kun je er wat (10-15 gram) rozijnen door doen. 

En laat ik duidelijk zijn, pak in het weekend ook gewoon een keer een lekker worstje en/of kaasje, een bakje chips of een stuk chocola! 

Eet smakelijk! 

Heb jij nog goede tips voor gezonde tussendoortjes?

Liefs, Sabine 

Hallo prachtige mama’s, ik ben Sabine, 36 jaar geboren en getogen in Alphen aan den Rijn. Getrouwd met een rasechte Alphenaar Wilco. Samen hebben wij 2 prachtige kinderen, Jolie (4) en Stijn (7).
Naast moeder zijn werk ik met veel plezier ook 3 dagen als psycholoog in een revalidatie- en re-integratie bedrijf.

Mijn passie in het leven is eten, en alles wat met eten te maken heeft. Lekker eten,koken, uiteten. Met 2 foodievriendinnen proberen we de beste restaurants van Nederland te ontdekken, en ook van buiten Nederland op ons jaarlijkse “culi-stedentrip”. Je kan wel zeggen dat ik een echte foodsnob ben geworden. Al is mijn eeuwige guilty pleasure gewoon een goede hamburger…en bitterballen…met rode wijn…
Maar daarnaast ben ik ook een gezondheidsfreak en doe ik in mijn vrije tijd een opleiding tot voedingsdeskundige. Lekker én gezond eten is een van mijn grootste uitdagingen. 
Over deze passie wil ik graag gaan schrijven. Ik heb wat ideeën op de plank liggen, maar ik vind het helemaal leuk als jullie vragen hebben op het gebied van voeding, op welke manier dan ook. 
Share the love!
Rachèl

Hoi ik ben Rachèl Finkenflügel-Creugers. Ik ben getrouwd en mama van Isis en Jamie. Gek ben ik op het moederschap en alles wat daar bij komt kijken. Ik hou van shoppen, choco, schrijven, lachen, plezier maken en volop genieten van het leven. Met een open houding bekijk ik de wereld en geniet ik van alles wat er op mijn pad komt.

Click Here to Leave a Comment Below

Naar boven

";